Da koronakrisen virkelig smalt var det en medlemsfordel som ble ekstra verdifull: våre advokater!
- I begynnelsen av koronakrisen var det et enormt trykk på advokattjenesten. Folk ringte og sendte mailer nærmest døgnet rundt, også de fire første helgene. Det var en ekstrem situasjon, og vi bemannet også advokatvakten deretter, forteller advokat Sigbjørn S. Mygland i NHO Service og Handel. Han er ansvarlig for Arbeidslivsavdelingen, som gir juridisk bistand innen individuell og kollektiv arbeidsrett.
- Salongene mistet alle inntekter og ansatte måtte permitteres. Lederne måtte håndtere noe de hadde ingen erfaring med eller opplæring i. Det ble en bratt læringskurve.
- Normalt under kriser blir det fort tvister. Det føler vi så langt ikke har skjedd her. Tvert imot. Vi ser at lederne har vist stor omtanke for de ansatte, og har vært veldig innstilt på å hjelpe dem og gjøre situasjonen minst mulig belastende. Man skal også ha en arbeidsplass å komme tilbake til når koronasituasjonen er mer under kontroll.
- Vi føler bedriftene har vært lojale til de råd de har fått fra NFVB og advokatene, sier Sigbjørn Mykland. – Noe av det vanskelige har vært alle endringene som har vært underveis. Svarene i går er ikke nødvendigvis riktige i dag. Men vi har svart så godt som vi har kunnet, og gitt en retning.
- Det har også vært et godt samarbeid mellom bransjeorganisasjonene og NHO sentralt. Hele apparatet har fungert i alle linjer. Man har jobbet etter to spor. Først og fremst få i gang driften som før, men også forberede seg på varige nedbemanninger. Man må uansett gjøre status for videre drift under en ny hverdag. Det vi «forlot» 12. mars kommer ikke tilbake.
- Siden gjenåpningen har mye handlet om hvordan man tar tilbake de permitterte. Det er fortsatt stor usikkerhet om hvor lenge man vil ha koronaen og de tiltakene den krever.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.