Stas Hår og Bryn fikk god respons da de under lock down ble mer aktive på sosiale medier. Tips om børsting, fletting, produkter og tilbehør ga også mange nye kunder. Eier Siv Unni Oldervik tar med masse ny erfaring videre.
Stas Hår og Bryn fikk god respons da de under lock down ble mer aktive på sosiale medier. Tips om børsting, fletting, produkter og tilbehør ga også mange nye kunder. Eier Siv Unni Oldervik tar med masse ny erfaring videre.

Stas Hår og Bryn: Hold kunden varm!

Stas Hår og Bryn i Trondheim har hatt en formidabel vekst i nettsalget under koronaperioden. Suksess kommer ikke av seg selv. Man forstår hvorfor bedriften to ganger er kåret til Årets Frisørbedrift.

Da hele bransjen ble bråstengt i mars delte salongene seg nærmest i to grupper: De som satt stille og ventet på gjenåpning, og de som brukte sine kreative evner på stedet som aldri stenger – internett.  Stas tilhører definitivt den siste kategorien. Eier og daglig leder Siv Unni Oldervik kan fortelle en historie som burde kunne inspirere mange andre salonger. 

Fokus på å møte kunden

Alle i bransjen husker sjokket da man på få timers varsel måtte stenge hele virksomheten og alle inntekter stoppet. Etter hvert kom det noen kompensasjonsordninger på plass – og muligheten for å holde salongen åpen for produktsalg. Den salgmuligheten benyttet Siv Unni godt.

 - Først ble jeg superstressa, men så begynte jeg å fokusere på hva jeg kunne gjøre. Først og fremst treffe kundene digitalt. Vi brukte sosiale medier til å fortelle om hvordan de kunne skape en skape en fin frisyre hjemme, med våre tips til verktøy og produkter.

 - Da vi kunne åpne opp for produktsalg i salongen, var det helt magisk. Vi hadde åpent noen timer hver lørdag, og solgte for 20.000 i produkter på tre timer!  Det var bare jeg som eier som var i arbeid på den tiden, men hadde god tid til de som kom til salongen. Jeg fikk også booket timer frem i tid, og holdt kundene varme.   

«Min favoritt»

 - De som var hjemme i permittering begynte å lage noen hjemmevideoer, om blant annet sin børsteteknikk. Det ga en voldsom etterspørsel etter for eksempel børster. Det er ikke bare våre gamle kunder som har satt pris på frisørenes råd og tips. Vi har også fått mange nye kunder som har blitt oppmerksomme på oss gjennom sosiale medier, forteller Siv Unni.

Selger produkter som aldri før. Stas Hår og Bryn har fått nye erfaringer med å bruke fagkunnskap i sosiale medier.  Det setter kundene enormt stor pris på. 

Egen nettbutikk

Stas Hår og Bryn har egen nettbutikk. Ikke bare ga også det et godt grunnlag for kundekontakt i nedstengingsperioden, men kombinert med aktiviteten på sosiale medier har det blitt en god butikk i seg selv.

 - Vi selger produkter til folk langt utenfor vår geografiske kundekrets. Det er helt klart at salget speiler vår aktivitet i sosiale medier, sier Siv Unni og legger til at de nå også møter kunder på FaceTime og bruker fagkunnskap og profesjonell veiledning utenfor salongen.  

Wake-up-call

Siv Unni forteller at hun under lockdown uansett sto opp til vanlig tid hver morgen og pyntet seg, som om skulle møte kunder. Men hun «våknet» også med en ny forståelse for hvor viktig det er å være i dialog med kunden når salongen er stengt.

 - Man er noen ganger nødt til å «spark sæ sjøl i ræva». Man må stille spørsmål om hva kan jeg gjøre nå, og agere. Mange av oss gikk ut av komfortsonen ved å legge ut videoer på nett, men det har løftet oss både personlig og som fagutøvere, mener Siv Unni.

«Har lært sykt mye»

 - Nedstengningen medførte et stort tap som det tar tid å jobbe inn igjen, men ga også erfaringer vi tar med oss inn i driften fremover. Spesielt gjelder det hvordan vi bruker sosiale medier, og hvordan vi bruker fagkunnskap i råd og tips. Kundene setter enormt stor pris på det, og vi selger som aldri før, smiler Siv Unni.


Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr. 4 2020.

Les magasiner fra NFVB digitalt HER. 

Tilbake
ANNET INNHOLD