Utfordringene bransjen står overfor er enorme. Samfunnsstrukturen og kundeønskene endrer seg fort, og det å drive idag er mye mer krevende enn det var for 10 år siden. Å stå sammen og være organisert har etter min mening aldri vært viktigere. Vi som er organisert i NFVB tar ansvar og gjør et kjempearbeid for bransjen. Hvis ingen gjør den jobben, vil bransjen vår råtne på rot. Det er frustrerende at noen velger å ikke ta del i bransjeansvaret, men nyter godt av alle godene. Kjenner du noen som ikke er medlem? Still spørsmål hvorfor ikke de er med på å ta bransjeansvar. Desto flere som er med, desto mindre blir det å betale på hver.
Endrede handlemønstre
Digitalisering og endrede handlemønstre treffer også oss. Kostnadene med å være på et kjøpesenter begynner etterhvert å bli for høye, samt at kjøpesentereier ukritisk tar inn flere enn det er behov for innenfor vår bransje for å fylle opp tomme lokaler. Bransjen vår preges av overetablering, spesielt i tettsteder. Vi må alle ta en fot i bakken og styrke bedriftene våre slik at de er lønnsomme og at de som jobber hos oss har godt nok kundegrunnlag til å ha en anstendig lønn. Selv om vi får tilbud om lokaler, så er det viktig å vurdere kostnadene og markedet kritisk. Bare på den måten kan vi få en bransje med bedrifter som er lønnsomme og sterke, tror jeg.
Et godt og langt yrkesliv
Vi ønsker også at våre medarbeidere skal ha et langt yrkesliv i bransjen, med en jobbhverdag som er tilpasset fysisk og psykisk helse og behov. Rovdrift på medarbeidere er ikke bra, men det er viktig å stimulere til effektivitet, inspirasjon og arbeidsglede. Dette er og skal være verdens beste yrke.
Bærekraft og samfunnsansvar vil prege bransjen vår og bevisstheten til de unge som skal velge oss som bransje. Vi må tenke nytt og ligge i forkant organisert, slik at vi får enda bedre rekruttering og omdømme. Regionale møteplasser med dedikerte personer vil være viktig også i fremtiden. NFVB har en fremtidsrettet og god strategi…

Et hjerte som brenner
Mitt ønske da jeg ble president var å være modig, gjøre endringer og gjøre NFVB slagkraftig og fremtidsrettet ved politiske beslutninger og påvirkning. Med sterk påvirkningskraft vil vi være bærekraftige også i fremtiden. Jeg opplever at vi har en stemme som høres godt, men med alle dere som kommer bak meg og vil gjøre en jobb for NFVB, ser jeg at «the sky is the limit». Jeg fortsetter fremtiden min, som jeg alltid har gjort, med et brennende hjerte for frisør- og velværebransjen.
Håper vi sees på Landsmøtet. Godt valg!