Siv Unni Oldervik ønsker velkommen inn til tre etasjer med velværeopplevelser.
Siv Unni Oldervik ønsker velkommen inn til tre etasjer med velværeopplevelser.

Årets Frisørbedrift 2019: - Vi vil at kunden skal oppleve «Stasstemning»

Stas Hår & Bryn gir deg godfølelse fra du står på gaten utenfor til du sitter i frisørstolen i tredje etasje. Det er ikke bare lokalitetene som sørger for det, men først og fremst de som jobber der.  - Vi vil at kunden skal oppleve «Stasstemning», sier eier/leder Siv Unni Oldervik.

Det er for andre gang at Stas nå kan smykke seg med tittelen Årets Frisørbedrift. Det er etter en grundig evaluering av forretningsplan, personalplan, markedsplan, økonomi og en «årets-faktor». Med andre ord; du skal vise at du kan omsette ord til handling, og få resultater som virkelig skinner.

 Stas Hår & Bryn ligger i en gammel, hvit trebygning i en bilfri gate midt i Trondheim sentrum. Salongen har i senere tid renovert loftet, slik at man nå har fasiliteter over tre etasjer. Og her brukes byggets muligheter fullt ut til å skape Hygge! Blomster, lys og musikk er rammen rundt frisøropplevelsen, og her hilser alle medarbeiderne på alle kundene/gjestene. Du føler deg velkommen – alltid. - «Stasstemningen» skal ikke være halvveis. Du skal føle god stemning, og du skal føle deg trygg som kunde. Kundene er salongens kunde, så alle sier «Hei!» når det kommer en kunde. De tre etasjene har litt ulike stiler, men du skal uansett føle en lun atmosfære, smiler Siv Unni.

Håndlagde vesker og egenproduserte hårspenner er accessories du kan kjøpe i salongen eller i egen nettbutikk.

 

Salongdesign som virker

Det er liten tvil om at salongdesignet betyr noe for de fleste kunder. Det er både et blikkfang og en sterk faktor i velværeopplevelsen. Samtidig skal det være hensiktsmessig og effektivt for de som jobber der, og kostnadseffektivt for eier/leier. - Jeg ønsker at salongen skal poppe opp i gata. Den skal se spennende og innbydende ut, og folk skal bli trukket inn på grunn av stemningen, av lyst. Ved første øyekast kan noen tro det er en blomsterforretning, men det er greit. Innenfor er det alltid aktivitet. Vi fyller opp der før vi benytter de andre etasjene.

Salongens lærling Emilie Sivertsen flankert av daglig leder Siv Unni Oldervik og faglig ansvarlig Marte Fleischer.

 

Salgssatsning

Den ene veggen rett innenfor døren er en ren salgshylle for hår- og velværeprodukter. I velkomstområdet er det også montere for diverse accessories. Stas selger også blant annet egenimporterte smykker fra egen nettbutikk.  Varesalget utgjør opp mot 20 % av omsetningen, og viktig også for kundens totalopplevelse. - Vi har et lager som også dekker kampanjer. Vi skal ikke gå tom for det kundene ønsker. Kundene er også merkbart mer kvalitetsbevisste enn før. Derfor kjøper vi inn det beste, til best mulig pris.  Vi får også produsert egne accessories, uten mellomledd. Det er et fint økonomisk bidrag til driften, forteller Siv Unni, og holder frem håndlagde vesker og egendesignede hårspenner med perler. Flere produkter vil bli lansert i løpet av året.

Etasje på etasje

Duftlys gir en mild og lun stemning på vår vei innover og oppover i huset. Duften er mørk og maskulin nok til ikke å skremme bort herrekunder, og myk nok til å gi velværefølelse. Mens første etasje er ganske «tett», så åpner det seg mer romfølelse i andre etasje. Et stort, lyst rom med store speilflater gir en luftig følelse. Det er også i denne etasjen man utfører behandling av bryn. Her er det også flest vasker og størst kapasitet på alle typer behandlinger. Her kan brud med følge ha det trivelig på den store dagen. I denne etasjen sitter også salongens dedikerte SoMe-medarbeider, som egentlig var en kunde som la ut mange bilder fra salongen og produktene. Det fanget Marte og Siv opp, og plutselig var det en formalisert oppgave.Tredje etasje er engelskinspirert, med duse, rosa farger, synlige bjelker og falske papegøyer. Her er også bad og kjøkken, som gjør arbeidsplassen litt triveligere for salongens medarbeidere. Loftsetasjen er ganske så annerledes enn etasjene under, men danner likevel en helhet med myke overganger.

Tredje etasje er engelskinspirert, med duse, rosa farger, synlige bjelker og falske papegøyer.

 

Bevissthet over alt

Årets Frisørbedrift tydeliggjør en bevissthet i konsept, stil og drift. Stas setter med all tydelighet alt inn på å gjøre salongbesøket til en opplevelse for kunden. Medarbeiderne kurses for å få spisskompetanse på metoder og teknikker. Salongen juster­er og fornyer jevnlig interiøret, slik at kunden alltid opplever det som fresht. - Når vi er på kurs vil jeg at det skal være mest mulig noe vi kan ta direkte i bruk i salongen. Det er gøy å lære noe nytt, og kunne bruke det til å gi kunden en enda bedre salongopplevelse.  Vi begynner alltid med en god kundekonsultasjon, for å «treffe» med oppdraget. Vi er nøye med å følge prislister. Det skaper god bevissthet både hos kunde og medarbeidere.  Vi har god arbeidsmoral og jobber svært bevisst for å skape et godt resultat for kunden, og et godt resultat for salongens økonomi.

Inkluderende lederstil

Stas Hår & Bryn har i dag 7-8 frisører, en lærling og en markedsmedarbeider. Det er ikke plass til så mange flere i huset. Siv Unni Oldervik ønsker selv å være mest mulig i salongen med kunder. Regnskapet er satt bort, og andre oppgaver og ansvar er mest mulig delegert blant medarbeiderne. - For meg er det viktig å være tilstede i salongen, og synes det er mest artig å jobbe med kunder.  Jeg prøver å ha en inkluderende lederstil, og være et godt forbilde for mine medarbeidere. Vi setter tydelige mål, og da er det viktig med jevnlige tilbakemeldinger. Vi har høyt trykk og lite dødtid, og bruker tiden vår bevisst. Vi har én lærling, og skulle gjerne hatt flere, men ser at vi i grunn ikke har nok tid til å følge opp flere. - Selv bruker jeg en personlig coach, og har hatt stor nytte og glede av det. Det har vært tøft å drive salong som småbarnsmor, og jeg har brukt tid på bli kjent med mine egne sider. Med hjelp av coachen har jeg satt noen personlige mål, og funnet hvordan jeg kan nå disse ved å bruke mine beste sider.  Man må også gi andre oppgaver, ansvar og tillit. Salongdrift er et teamwork, og vi bruker trøndersk «godfot-teori» på å gjøre hverandre gode!   

Tilbake
ANNET INNHOLD