Drømmesalongen Påhåret, Solli plass: Velvære i særklasse

 - Jeg ville skape et godt og vennlig sted å være for både kunder og medarbeidere, og jeg har brukt nærmere to år på å finpusse detaljene, forteller eier Henriette Blichfeldt. Hun har skapt en velværeoase i et av Oslos travle forretningsbygg.

 

Resultatet har blitt veldig bra, noe som ikke minst må tilskrives supporten fra min ektemann, som driver en virksomhet i snekkerbransjen, sier Henriette med et smil. Det er alltid nyttig med gode hjelpere når man skal gjøre alt fra bunnen av. - Jeg har lang fartstid i bransjen, og det har nok gjort meg bevisst på hvordan jeg ville designe min egen salong. Jeg ville lage mitt eget interiørkonsept, som jeg vil beskrive som lun-industriell. Jeg ville lage noe som gjør at kundene opplever en atmosfære som gjør at de har lyst til å komme 10 minutter før de har time, bare for å kunne senke skuldrene og nyte en time-out i hverdagen. Samtidig skal det være ujålete. Her skal alle føle at de er velkomne. - Det har vært krevende og kostet masse penger, og mye egeninnsats fra mannen min og meg. Men det er det verd. Sluttresultatet er jeg svært fornøyd med, og jeg elsker å tilbringe dagen min her med ansatte og kundene våre. Nå er det bare å bygge sten på sten, og jobbe opp kundeporteføljen sammen med mine flinke medarbeidere, sier Henriette Blichfeldt.

Resepsjonen er spesiallaget og produsert i Litauen. De tre hyllene på veggen i bakkant er fra Serax.

 

Et godt sted å jobbe

Henriette har valgt en franchiseløsning med PÅHÅRET kjeden. - Vibeke og Maj i PÅHÅRET har vært fantastiske. Jeg har fått så mange muligheter og så god støtte gjennom min karriere i PÅHÅRET, at jeg valgte å forbli dette fellesskapet. Verdiene og måten å jobbe på er noe jeg deler fullt ut, så jeg var egentlig aldri i tvil om verdien av å være tilknyttet PÅHÅRET, da jeg planla å starte en egen salong. Når man starter med blanke ark, og skal bygge en salong fra et råbygg, har man muligheter til å gjøre ting etter eget hode. Henriette har vært bevisst på hvordan arbeidsplassene skulle utformes. - Jeg ønsket å skape arbeidsplasser der frisørene har alt de trenger i en armlengdes avstand til kunden.  Vi har en «øy» bak klippeplassene, der produkter og verktøy ligger hendig og ryddig plassert, uten å sjenere kundene. Kaffeautomaten og blanderommet for farger er plassert ved inngangen til klippeplassene, så de er raskt innen rekkevidde.  Jeg kan nesten ha øyenkontakt, mens jeg utfører andre oppgaver. Klippestolene er regulerbare fire cm lavere enn det som er vanlig. Det gjør at vi kan jobbe med senkede skuldre, selv om kundene er høye. Hun har også lagt vekt på å sette av plass til spiserom. - Jeg vil at medarbeiderne skal kunne ha et pauserom som er stort nok til at det er komfortabelt å sitte her. Samtidig har vi også satt av plass til personaltoalett og et vaskerom.

Speilene som skjermer. - I stedet for flate speil valgte vi å lage speil med en uthevet ramme. Det gjør at våre kunder føler at de er litt mer avskjermet fra de øvrige klippeplassene. Det skaper også en mer fokusert en-til-en opplevelse mellom frisøren og kunden, forklarer Henriette.

 

  

 

Regulerer åpningstiden selv

PÅHÅRET Solli Plass ligger på gateplan med egen inngangsdør og god eksponering mot gaten utenfor. Det gir mange muligheter. - Jeg har ikke tenkt å utvide virksomheten til å inkludere andre tjenester enn frisørtjenester, selv om beliggenheten er super. Men vi er fleksible med hensyn til å tilpasse tjenester og ikke minst åpningstider, så vi får se hva som passer kundene etterhvert. Uansett blir det spennende å bygge opp virksomheten i dette området av Oslo. Vi har mange konkurrenter, men konkurranse skjerper oss alle, avrunder Henriette Blichfeldt.

- Jeg ville lage noe som gjør at kundene opplever en atmosfære som gjør at de har lyst til å komme 10 minutter før de har time, bare for å kunne senke skuldrene og nyte en time-out i hverdagen. 

 

Tilbake
ANNET INNHOLD