Det skjer endringer i markedet med økt digitalisering, nye forretningsmodeller og større konkurranse. Dette stiller nye krav til din kompetanse som bedriftsleder. NFVB ønsker å gi sine medlemmer kunnskap og kompetanse til å møte markedsendringer. Nå lanseres et bransjerettet lederutviklingsprogram, med oppstart i oktober.
Skal du drive lønnsom salong holder det ikke å «bare» være faglig dyktig frisør. Du må også ha inngående forståelse for økonomi, ledelse og markedsføring. Som del av NFVBs strategiprogram har det blitt satt i gang en rekke utviklingsprosjekter som skal gi bedriftene gode rammebetingelser for trygg og lønnsom salongdrift. Flere av tiltakene går direkte på utvikling av den personlige kunnskap man trenger for å være en god salongleder i en bransje i endring.
NFVB-prosjektet «Kompetansebygging for medlemmer» ble satt i gang i fjor, og ett av resultatmålene i prosjektet er å utvikle et kompetanseprogram som skal være konkret, relevant og gjennomførbart. En bredt sammensatt prosjektgruppe har behandlet mange innspill om behov og ønsker, og som første tilbud lanseres nå et lederutviklingsprogram, med planlagt oppstart til høsten. Dette programmet vil kunne inngå som del av sertifiseringsordningen det jobbes med i et av NFVBs andre utviklingsprosjekt. NHO og NHO Service og Handel tilbyr også en rekke aktuelle kurs, og NFVB vil synliggjøre dette bedre gjennom et årshjul med kurstilbud. Her vil du kunne velge ut fra dine behov og muligheter.
Lederprogram for frisører og hudpleiere
NFVB lanserer nå et lederutviklingsprogram tilpasset hver enkelt deltaker. Gjennom fem samlinger, coaching og oppfølging underveis vil du få konkrete verktøy og trening som gjør deg til en bedre leder. Første samling vil være i oktober, med Alf Inge Cleve-Stiansen som leder av programmet. Han har bred erfaring fra coaching og lederutvikling i frisør- og hudpleiebransjen, og vil starte med individuell analyse og gjennomgang av hver deltakers bedrift. Fellessamlingene har en praktisk tilnærming og progresjon, med konkrete, individuelle handlingsplaner mellom hver samling. Gjennom hele programmet jobbes det med person- og bedriftscase. Lederutviklingsprogrammet gir en NFVB ledersertifisering.
Samlingsdatoer:
For mer informasjon: Alf Inge Cleve-Stiansen, coach/partner i Leading Edge
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.