- Vil du ha sjokolade til kaffen, spør en smørblid Thomas Mørk etter å ha møtt opp presis på minuttet til intervjuavtalen med Magasinet FRISØR. Og det er noe som kjennetegner Thomas Mørk. Her er det punktlighet, presisjon og nøyaktighet som gjelder. Tidspunkter skal holdes, det vet han som en av bransjens mest premierte konkurransefrisører. Han ser overraskende fresh ut etter helgens strabaser, men det ble et tett program på lørdag medgir han. Det var ikke bare Prisfesten som stod på programmet. Thomas og resten av teamet i Loud Hair var i sving på NM-arenaen gjennom hele dagen.
- Jeg liker å jobbe under press, og synes for min del at det fungerte veldig godt med et komprimert program der Hår & Skjønnhet og Prisfesten gjennomføres på én dag. Sammen med resten av Loud Hair teamet var jeg i sving på konkurransearenaen under NM på dagtid, der vi deltok i flere disipliner. Det ble full klaff i lagkonkurransen Dame Full Fashion Look, og jeg må rose Jenny Guilbert. Vi var en duo som jobbet sammen på det vi kunne best, og det holdt til gull. Jeg må også trekke frem at resten av teamet hevdet seg godt innen andre disipliner, blant annet ble det sølv til Yustina Skiba i kategorien Langthårsoppsetting. - Det ble en inspirerende dag og fullt trykk, med Årets Frisør kåringen som et høydepunkt. Men jeg må innrømme at det røynet på sent på kvelden, etter prisutdelingen. Jeg hadde nådd metningen, for å si det sånn, så påfølgende nachspiel ble det ikke noe av. Det var definitivt på tide å legge inn årene for min del, humrer han.
Thomas Mørk har en livslang dedikasjon til faget og bransjen. Han har alltid gått sine egne veier og motbeviser tesen om at man enten er en kreativ person eller en «bokholdertype». Thomas mestrer både struktur, kreativitet, håndverksmessige kvaliteter og forretningsdrift med en sjelden sikker hånd. Han har klare meninger og en retning på det han gjør. Stayerevnen er det heller ikke noe å si på. Gjennom årene har han deltatt på de fleste arenaer innen det faglige feltet. Han har blitt europamester i frisering, kan skilte med sølv i VM, og han er en av de mestvinnende deltagerne i Årets Frisør. Favoritten er kategorien Avant Garde, som han vant i 2006, 2007, 2008, 2013 og nå i 2019. Men han er også opptatt av å utvikle nye talenter, og var synlig stolt da medarbeideren Marianne Storkjørren slo «sjefen» og ble regionsvinner i Årets Frisør i 2013. - Jeg var kanskje mer en solospiller tidlig i karrieren, men etter så mange år i bransjen føler jeg et ansvar for å dyrke frem nye talenter internt i Loud Hair. Kanskje kan jeg vie meg mer til dette, etter å ha vunnet hovedprisen Årets Frisør 2019. Ringen er sluttet, for å si det sånn, men jeg vil ikke love at jeg ikke satser neste år…
Det smakte ekstra godt å vinne Årets Frisør denne gangen, medgir Thomas, som følte det var nå - eller aldri.
- Jeg har vært nominert flere ganger til Årets Frisør, og ble regionsvinner allerede i 2004. Men jeg har faktisk ikke vunnet landsfinalen i denne priskategorien. Så denne gangen bestemte meg for å ta noen grep. Det var ikke noe poeng å fortsette i sporet fra i fjor, det gikk ikke an. Jeg vil ikke ende opp som sløv, gammel og utdatert, så det var på tide å tenke nytt. Skulle jeg vinne, visste jeg at jeg måtte ha en ny approach både til design og presisjon for å heve listen opp til et nytt nivå. Jeg må innrømme at jeg var selvkritisk til det absurde. Det ble mye arbeid, fordi jeg gjør alt selv: hår, make-up, styling og valg av klær og accesoires. Jeg liker å ha full kontroll.
- Jeg tok et fotoshoot, som jeg ikke ble fornøyd med, så ble det en ny runde med en ny fotograf, Magnus Nordstrand. Han var fantastisk og greide å løfte detaljene opp ett hakk. Resultatet ble eksakt som jeg ønsket. - Samtidig valgte jeg å lage en kolleksjon til Årets Avant Garde, en priskategori som ligger mitt hjerte nær. I år var det også for første gang på 10 år en herrekategori, og det ble for fristende, så jeg lagde også en kolleksjon til denne priskategorien. Selv om jeg ikke ble nominert i herrekategorien, var det en interessant utfordring å kjøre et så bredt volum på innsendelsene, forteller Thomas.
Thomas er ikke en person med store fakter og høyt stemmevolum, men en lavmelt «hårnerd». Det preger også betraktningen etter å ha vunnet prisen Årets Frisør 2019. - Jeg hadde kanskje blitt litt mer emosjonelt opprømt og sjelelig berørt hvis jeg hadde vunnet prisen tidlig i karrieren. Nå føler rett og slett en tilfredsstillelse. Jeg greide å realisere det jeg hadde bestemt meg for å gjøre. Det har ligget noe uforløst, som endelig har blitt forløst.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.