Prosjektet jobber tett og parallelt med utvikling av læreplanene. Prosjektdeltager Gro Rosland Pettersen, til daglig rektor for Frisørinstituttet i Sandnes, er med i læreplanarbeidet for Frisør på VG1, og er også NFVBs representant i arbeidet med læreplaner for både Vg 2 og Vg 3. På denne måten kan vi samlet jobbe for å påvirke og tilrettelegge for NFVBs strategi. Som det er informert om i egen artikkel her i magasinet og på våre nettsider, er det nå en åpen innspillsrunde hvor alle kan bidra.
28. januar gjennomførte prosjektet en workshop med deltagere fra noen prøvenemnder. Gjennom innsiktfasen i prosjektet har vi sett på prosess for forberedelse, planlegging og gjennomføring av svenneprøvene, samt utforming av selve svenneprøvene. I dette arbeidet så vi at det praktiseres litt forskjellig fra fylke til fylke. Gjennom workshopen fikk vi innblikk i noen variasjoner, samtidig som mye var likt. Det ble blant annet uttrykt et ønske om felles maler for prosess og gjennomføring. Videre var det et klart uttrykt ønske om å bruke noe mindre tid på dokumentasjon og mer tid på det praktiske arbeidet. Viktig input som vi tar med oss videre i prosjektarbeidet.
I det videre arbeid jobber vi parallelt med læreplanarbeidet for å ivareta tilpasninger til nye læreplaner. Vi jobber for å styrke muligheter for fordypning hvor dette kan vises i en svenneprøve. Samtidig er det viktig å få frem at vi er opptatt av at basis kunnskap alltid skal ligge i bunn og være en viktig del av svenneprøven.
I workshopen gikk hver prøvenemnd gjennom sin praksis og ga innspill underveis på hva de synes fungerte bra og hva de ser kan gjøres annerledes. Til slutt hadde vi gruppeoppgave/diskusjon for innspill til den « ideelle» prosess for forberedelse, planlegge, gjennomføring, vurdere/dokumentere.
Vi takker for stort engasjement og gode diskusjoner underveis. Vi tar gjerne imot ytterligere innspill og ideer til programansvarlig –
vibeke.scheele.moe@nfvb.no