Hårete menn – kan bli god butikk

Da Jack Dunn startet sin egen hårfjerningsklinikk i London for tolv år siden var det langt mellom de mannlige kundene. I dag er 95 prosent av klientene menn. 

Den britiske hårfjerningseksperten Jack Dunn var nylig i Oslo og holdt kurs i hårfjerning på menn. Dette er et marked som har eksplodert i England de siste årene, og som nå er i ferd med å etablere seg for alvor også her i landet.

Jack Dunn er ambassadør for det ledende voksmerket Cirépil fra Perron Rigot, og reiser verden rundt for å lære opp terapeuter i nye voksteknikker. Her er han i Oslo da han nylig holdt kurs i Skinthals lokaler i Oslo. Foto: Randi Solstad

Økt interesse for egenpleie

Stadig flere menn er opptatt av hud- og kroppspleie. Det er ikke lenger skamfullt for en mann å komme ut av en hudpleiesalong. Tidligere ble det sett på som feminint, men i dag er det i enkelte miljøer forventet at menn tar vare på huden sin og fjerner uønsket kroppshår. Dunn mener at TV og sosiale medier har mye av æren for dette. - I sosiale medier viser David Beckham og andre store sportskjendiser frem sine hårløse kropper, og de forteller om hvilke hud- og kroppspleierutiner de benytter seg av for å holde seg glatte, kjekke og delikate. - I tillegg ser vi, her i England, en stadig økende mengde reklame fra bedrifter som selger hår- og hudpleieprodukter til menn. De er ofte synlige på store sportsarrangementer og fotballsendinger på TV, der det største publikummet er menn. Dette har resultert i en trend som ikke bare treffer unge menn, men også godt voksne mannfolk, sier han. 

Hårløst er trendy

Selv har han gjort stor suksess på hårete menn med sin egen klinikk, og driver i tillegg egen skole (London Waxing School) som utdanner nye hårfjerningseksperter. Da han etablerte sin hårfjerningsklinikk for tolv år siden, kom de fleste mannlige kundene for å fjerne hår på ryggen, i nakken og på skuldrene. I dag er intimvoksing, hårfjerning på brystet og til og med legger blitt vanlig.  - Menn blir ofte sendt hit av sin partner som selv er tilhenger av brazilian, for å få manzilian, og vi ser også en økende tendens til at menn kommer for å fjerne hår på leggene før sommeren, sier han.

I dag er intimvoksing, hårfjerning på brystet og til og med legger blitt vanlig. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Nøytrale omgivelser

Dunn driver klinikken sin i nøytrale lokaler sammen med kiropraktorer og sportsmassører. Dette mener han appellerer til mannlige kunder. Dessuten har han valgt et område i et distrikt hvor det jobber mange menn. - Vil du ha mannlige kunder må du sørge for at klinikken passer for alle. En mann som er overvektig og hårete kommer aldri til å føle seg komfortabel i et venterom der det sitter unge jenter som skal ha nye øyevipper eller nye negler. Lokalene må være nøytrale, slik at man ikke er omringet av blomster og nips som bare får dem til å føle seg mindre velkomne, forklarer Dunn. Han legger til at alle aspektene ved forretningen bør være mannevennlig.

Websiden

 - Start med websiden. Menn går ikke inn på websider som bare har bilder av negler og blomster. Det hjelper heller ikke om en liten flik av nettsiden er avsatt til en behandlingsmeny for menn. Dette virker bare som at den er kastet halvhjertet inn, sier han. Skal du tilby behandlinger for menn, må de også være avbildet på nettsiden. Den må også være informativ og nøytral, og ha fokus på hva du driver med. Han legger til at rommet hvor hårfjerningen skal utføres må være mer klinisk og skille seg ut fra et tradisjonelt behandlingsrom.  - Fjern duftlys og velværemusikk. Det behøves skarpere lys, men velg likevel så diskret belysning at han ikke føler seg forlegen. 

Oppfølging og etterbehandling

Dunn mener også at du må jobbe med en god voks og gi konkrete råd om den etterbehandlingen som kunden selv må gjøre hjemme. - Bruk hårfjerningsvoks som er spesielt tilpasset den mannlige hårveksten. De har både tykkere hårvekst og tykkere hud enn kvinner, og bruk et merke som også har salgsprodukter som kunden kan kjøpe med seg hjem. Gjør du alt dette riktig, vil du få en fornøyd og trofast kunde som føler seg komfortabel i din klinikk, avslutter han.

Tilbake
ANNET INNHOLD