Netthandel versus salongsalg

Er det mulig å konkurrere mot nettbutikkgigantene med egen nettbutikk, eller skal man sette fullt fokus på produktsalg i salong? Og hva med konkurransen i årene fremover - hva venter rundt neste sving?

En ting er sikkert, kundene kan ikke klippe seg på nett. Konsumentene må besøke en fysisk salong for å få utført de ønskede tjenestene. Men konkurransen er hard og utviklingen av nye, attraktive tjenestetilbud blir derfor avgjørende for graden av suksess fremover. Marginene er små og produktsalget har vært og er en viktig del av salongens og den enkelte medarbeiders inntjening.

Produktsalg i salongen vil fortsatt være attraktivt for kunder som ønsker seg produkter der og da. Men kan dette suppleres ved å utvikle egne, lønnsomme nettbutikkonsepter, eller blir dette for stort løft for frittstående frisørsalonger og kjeder?

Må virkelig alle drive nettbutikk?

Modern Designs eier Lars Terje Skjæveland mener det er krevende å hevde seg i nettbutikkmarkedet. Hans klare råd er å løfte frem det personlige salget mens kundene er i salongen. - Jeg har vært på seminarer med BI-folk som snakker med stjerner i øynene om at vi alle må etablere nettbutikker hvis vi skal overleve. Nettbutikker er en kjempeidé som vi bare må ha, lyder omkvedet.  Men en ting er å ha dette som et servicetilbud til egne kunder mellom salongbesøket, en annen ting er å konkurrere med nettbutikkgigantene og alle små og store nettbutikker i inn- og utland. Hvis alle som driver et fysisk utsalgssted skal drive en nettbutikk i tillegg, får vi 100.000 nettbutikker her i landet, og kanskje 7.000 i vår bransje. Hvordan skal man hevde seg i en slik konkurranse? Alle kan ikke kjøpe seg topplassering i Googles søkemotor. De som tjener på dette er Google og Facebook, mens hver og en av oss risikerer å sitte igjen med smuler. - Det er også undervurdert hva som kreves av lager, logistikk, pakking og returordninger for å håndtere nettsalget. Ikke minst må man konkurrere på pris. En nettgigant kan i prinsippet være fornøyd med å tjene 20 kroner på å selge et produkt, men det kan ikke vi leve med. Nettbutikk er rett og slett en annen bransje enn den vi driver i, og det må man ha respekt for. Skal jeg ansette to nye personer for å drive med nettsalg? Det er ikke aktuelt, for å si det sånn.

Det er krevende å hevde seg i nettbutikkmarkedet. Modern Designs eier Lars Terje Skjævelands klare råd er å løfte frem det personlige salget mens kundene er i salongen.

Rett i posen

 - Selv er jeg ikke i tvil om at det viktigste vi kan gjøre er å holde fokus på det som skjer i salongene. Jeg mener vi må revitalisere det fysiske produktsalget i salongene. Våre medarbeidere har relasjoner til kundene som sitter i stolen. Frisørenes soleklare styrke er personlig veiledning og anbefaling av produkter som passer til kundens hår og look i den aktuelle situasjonen. Dessuten har personlig salg en stor styrke; Kunden får produktet rett i posen der og da, og slipper å gå tomhendt hjem, søke opp produktet på nettet, foreta en bestilling og vente på at produktet skal bli levert på et døren eller til et postkontor. Det er slett ikke alle som vil bruke tid og krefter på dette, selv om de sparer noen kroner. Den umiddelbare behovstilfredstillelsen vi kan gi våre kunder er uvurderlig, og det må vi være bevisste på. Selv om nettsalget øker år for år, mener jeg salgsfokus i salong er noe vi må løfte frem og profesjonalisere også i netthandelens tid. Selv kommer vi til å øke fokuset på personlig salg i Modern Design gjennom 2019, fastslår Lars Terje.

Våre medarbeidere har relasjoner til kundene som sitter i stolen. Frisørenes soleklare styrke er personlig veiledning og anbefaling av produkter som passer til kundens hår og look i den aktuelle situasjonen.



 

Tilbake
ANNET INNHOLD