Kundene er vant til å shoppe på nettet, og tilbud om booking av frisørtjenester via nettet er blitt et «must».
Kundene er vant til å shoppe på nettet, og tilbud om booking av frisørtjenester via nettet er blitt et «must».

Nye muligheter med digitale verktøy

Tradisjonelle butikkdataløsninger har utviklet seg i retning av kommunikasjons- og markedsføringsverktøy. Hvordan kan du utnytte dette til å styrke din virksomhet?

Online-booking, sms-varslinger, lojalitetsbyggende facebook-kampanjer; Man kan nesten bli overveldet av mulighetene som ligger i dagens dataløsninger. Men hvor krevende er det å følge med på teknologiutviklingen og utnytte mulighetene? Betaler man dyrt for noe man ikke bruker? Greier salongeiere å utnytte potensialet som ligger i systemene til å pleie kundene mellom salongbesøkene? Må man henge med på kjøret for å hevde seg i konkurransen?

Det finnes trolig ingen absolutte svar. Har man en rendyrket drop-in salong i et kjøpesenter, er behovet litt annerledes enn om man driver en salong som krever at kundene aktivt oppsøker salongen. Problemstillingene for en kjede med et stort geografisk nedslagsfelt kontra frittstående, lokalt forankrede salonger vil også være forskjellige. Men en ting er klart; Utnytter du de mulighetene som ligger i kommuniasjonsløsningene, kan du fremstå som synlig, profesjonell og attraktiv på nettet, selv om du driver en liten virksomhet. 

 

Alltid tilgjengelig

Kundene er vant til å shoppe på nettet, og tilbud om booking av frisørtjenester via nettet er blitt et «must». Ennå må leverandørene kunne tilby book­ingsystemene på PC/MAC eller nettbrett, men mobilen er blitt det viktigste bestillingsverktøyet for dagens forbrukere. Andelen online-bookinger fra mobilen er økt kraftig.  Enkelte salongeiere vi har snakket med, registrerer en økning fra 60 til 70 % i løpet av det siste året. 

Det krever også at salongeierne tenker mobil når man utvikler hjemmesider. Ligger du bakpå, er det på tide å kjøre en oppgradering. Om man selv ikke har teknisk kompetanse, finnes det hjelp å få mot betaling hos kasse/dataleverandørene. De fikser hjemmesiden din så den er tidsmessig, eller gir deg verktøy så du selv kan oppgradere den, for eksempel ved å tilby muligheter til å laste opp nye bilder på en enkel måte.

Og det kan også være verd å trekke frem at dataleverandørene konkurrerer om å drive forretningsutvikling i samarbeid med sine kunder. Tjenestene Ledigtime.no fra EasyUpdate og appen FixIT Timebestilling fra Odin Systemer er eksempler på dette. Likeledes er facebook-kampanjer viktige, og leverandørene kan bidra med statistikk på effekten av kampanjene. Har du funnet en god oppskrift som virker, har du et godt utgangspunkt for å gå videre på denne linjen.

Mange valgmuligheter med ny teknologi.

Avgrenset og målrettet

Markedssjef Karin Warset i PÅHÅRET-kjeden peker på at det er utfordrende å bruke alle valgmuligheter som finnes i datasystemene.  Hva skal man legge vekt på når man jobber med digital kundekommunikasjon? Det finnes ingen fasit, men man kan blinke seg ut avgrensede prosjekter man jobber med, mener hun.

 - For vår del har vi rundt 150.000 kunder gjennom systemene i løpet av ett år. Det genererer mye data. For å bli mer treffsikre i vår kommunikasjon, jobber vi derfor med å segmentere kundebasen. Akkurat nå jobber vi mye med å definere «superforbrukeren»; de forbrukerne som liker oss spesielt godt og som følger oss på facebook. Vi snakker ikke bare om hvor mye penger de legger igjen, men at de også følger oss med «hjertet». De velger oss fordi de føler seg hjemme i PÅHÅRET. Nærheten til kunden er viktig, og vi vil gi våre «superforbrukere» ekstra oppmerksomhet. Vi ønsker å belønne lojalitet.

Karin Warset peker på at datasystemene er avgjørende verktøy for å jobbe målrettet med kundekommunikasjon.

 - Når vi kjenner våre kunders vaner, det være seg besøksfrekvens, behandlinger, lojalitet til salong og frisør, kan vi lettere skreddersy personifiserte tilbud. Da blir vi mer relevante. Eksempelvis kan man gi studentrabatt til studenter ved skolestart, eller by kundene på spesielle tilbud i form av temakvelder eller målrettede produkter.

 

Kom i gang

Med 22 salonger er PÅHÅRET-kjeden en av tungvekterne i bransjen, og frisørkonsernet har administrative ressurser til å drive utviklingsarbeid. Det er ikke alle som har en egen administrasjon som kan bruke like mye tid på å jobbe med dette. Men Karin Warset mener mindre, frittstående salonger kan bruke de samme verktøyene.

 - Driver man en liten enhet med tre ansatte, kan man i prinsippet gjøre det samme som vi gjør. For eksempel kan hver av de tre frisørene få i oppgave å finne fem superkunder som kan utnevnes til «ambassadører». Spørsmålet blir så; Hva skal til for at de gidder å snakke så positivt om salongen at de stimulerer fem personer i sin omgangskrets til å besøke salongen? Får man til slike kampanjer, har man plutselig femten nye kunder. Det skal ikke så mye til. Det viktigste er å gjøre noe, at man er villig til å prøve og feile, og ikke mister motet om man ikke treffer 100 %. 

 

Suksess med app

Ramsvik Frisør i Bergen var tidlig ute med å satse på digital kundekommunikasjon. Adm. direktør Kristin Blytt Davidsen mener det var en god beslutning.

 - Vi var nok blant de første som tok i bruk en app for timebestilling i frisørbransjen. Det ga oss et forsprang. I starten gjennomførte vi et målrettet arbeid for å få kundene til å laste ned appen mens de satt i frisørstolen, og det har gitt oss mye. I dag har vi tusenvis app-brukere og rundt halvparten av disse bruker appen for å bestille time. Totalt sett bestiller nå 65 - 70% av kundene time på nett. Det sier litt om hvor viktig digital kundekommunikasjon er blitt for oss. Det sparer oss for mye arbeid, og det gir også mange færre forstyrrende telefoner inn til salongene.

Appen brukes også av medlemmene i kundeklubben Sirkel.

 - Vi har en egen kundeklubb, Sirkel, som teller 12.000 medlemmer. Disse er flittige bruker av appen, forteller Kristin Blytt Davidsen, og legger til følgende:

- Mitt råd til andre er å lage systemer som sikrer kvaliteten. Skal du bli treffsikker, må kvaliteten i den lagrede informasjonen være god. For oss som har 84.000 frisørbesøk i året, er dette spesielt viktig. Små forbedringer kan gi store positive utslag, fastslår hun.

 

Tilbake
ANNET INNHOLD