Erik Øgreid Hartvigsen er daglig leder av frisørkjeden Studio Alf AS. Han har jobbet strukturert for å revitalisere en sterk merkevare.  Studio Alf er kjent for stor fagkunnskap, og Erik er klar på at dette fortsatt er kjernen i virksomheten. – Vi investerer i mennesker som er dedikerte i jobben sin, sier han.
Erik Øgreid Hartvigsen er daglig leder av frisørkjeden Studio Alf AS. Han har jobbet strukturert for å revitalisere en sterk merkevare. Studio Alf er kjent for stor fagkunnskap, og Erik er klar på at dette fortsatt er kjernen i virksomheten. – Vi investerer i mennesker som er dedikerte i jobben sin, sier han.

Ny kraft til stolte tradisjoner

Studio Alf er grunnlagt på sterk kjærlighet til frisørfaget. Siden gründer Alf Johan Fjelds bortgang i 2020 har hans stesønn Erik Hartvigsen jobbet for å skape ny energi i den stolte frisørkjeden. - Vi skal skape muligheter for alle ansatte. Alle skal bli sett, og være med på å utvikle en fremtidsrettet og solid arbeidsplass.  Fagkunnskap er vår identitet. Vi skal fremstå med stor troverdighet, sier Erik Hartvigsen engasjert.

Alf Johan Fjeld var en legende i frisørverden med utallige priser som konkurransefrisør, men bedriften hans har også fått priser på øverste hylle, fra for eksempel Global Salon Business Awards. Alf Johan brant ikke inne med kunnskapen, men delte den til mange gjennom mange år.

 - Det er ikke mange norske frisører som har kurset tusenvis av frisører i hele verden. Tenk om vi hadde hatt sosiale medier den gangen. Alf var en svært dyktig frisør, men også en innovativ og god bedriftsleder, sier Erik.

- Alf Johan var dessverre mye syk før han gikk bort så alt for tidlig, men gjennom hele livet har vi hatt en sterk og nær kontakt. Jeg følte derfor at jeg hadde et godt grunnlag til å videreføre hans visjoner. Studio Alf er en bedrift med stolte tradisjoner, der mange sentrale personer har vært med oss i veldig mange år. 

Tidlig inspirert

Erik Hartvigsen kommer fra en frisørfamilie, der mor Vigdis Fjeld, søster Lene Hartvigsen, tante og søskenbarn jobber som frisører. Vigdis har vært frisør og leder i Studio Alf i Stavanger, hvor også Lene jobber.  Selv valgte Erik en teknisk utdannelse, og jobbet seg igjennom læretid til ferdig utlært. Ikke så rart kanskje når man kommer fra oljebyen Stavanger. Har bor fortsatt der med kona Annette og ungene Henrik (12) og Karoline (8).

 - Alf Johan møtte min mor da jeg var 13 - 14 år, og vi fikk raskt et enormt fint forhold. Som stefar ble han en veldig viktig person for meg. Jeg satt med stjerner i øynene når han snakket om bedriften sin. Jeg husker at alt jeg ville, var å bli med i møter, enten det handlet om avtaler med vaskebyrå eller med leverandørene. Jeg synes dette var kjempespennende, sier Erik.

 - Alf så min interesse for frisørbransjen og inviterte meg inn til å bli selger i et selskap han hadde vært med å starte, og var medeier i.  Så etter en fin tid i forsvaret ble jeg ble ansatt nummer fire i frisørleverandøren Enkelt & Greit, som selger. Det ble noen tusen kilometer på landeveien, da hele Norge ble mitt «distrikt».

Lederduo. Erik Øgreid Hartvigsen er veldig glad for å ha Kate Stovner med som makker. Hun kjenner bedriften fra ulike sider gjennom mange år. 

God balast

 - Jeg ble etter hvert kontaktet av Pål og Alexander i Frends (nå ByWe), og ble med på rakettveksten deres. Det var supergøy og veldig lærerikt å jobbe med så dedikerte mennesker og mange merkevarer, men etter tre år var jeg tilbake i E&G, som senere ble til Icon Hairspa. 

 - Jeg har møtt enormt mange fine folk på veien, og føler jeg har en god balast og god bransjekunnskap. Jeg tror også det kan være en fordel at jeg ser butikken med andre øyene enn «frisørøyne». 


Opp og nedturer

Erik var tett på Alf Johan i alle år, både i familien og i jobbsammenheng. De brukte mye tid sammen, og Erik forteller at det lå litt i kortene av han skulle tre inn i en fremtredende stilling i Studio Alf. 

 - I 2018 gikk jeg inn i selskapet som «operativ leder».  Jeg var da mer tilstede i bedriften enn Alf Johan, og så veldig godt hva som var bra og hvor det trengtes fornyelse. Vi begynte å legge gode planer sammen for hvordan vi ønsket at Studio Alf skulle fremstå i fremtiden.

 - Noen mener jeg ble behandlet ganske røft av Alf Johan, som var Sjefen med stor S. Han hadde selv vært igjennom veldig vanskelige tider som bedriftsleder, og det handlet nok om å ruste meg for det som kunne komme. Jeg vet at jeg hadde hans fulle respekt, selv om han var streng og vi til tider var litt uenige. Jeg tror Alf respekterte tilnærmingen min til «hardt arbeid» da jeg bygget mitt eget hus på kveldstid mellom 2007 og 2010.

 - Alf Johan hadde en unik evne til å reflektere, og vi var gode sparringpartnere i alt, forteller Erik.


Store utfordringer 

Alf Johan Fjeld gikk bort 25. januar 2020. Ikke lenge etter kom pandemien, med store utfordringer for hele bransjen. 

 - Det var en ekstrem situasjon. Telefonen nærmest eksploderte, og jeg gikk i et slags «stridsmodus». Vi var på det tidspunktet 10 salonger, og det var mye usikkerhet rundt tiden vi stod i. Når vi ikke fikk besøkt salongene, satt jeg hjemme på rommet til datteren min og spilte inn video til våre ansatte der vi forklarte om hvordan vi jobbet i administrasjonen med håndteringen av pandemien. På den måten kommuniserte vi direkte ut til de som jobbet hos oss og satt hjemme i usikkerhet og var permitterte under nedstengningen.

 - Vi måtte ta grep, og vi gikk systematisk til verks med alle deler av driften. Vi brukte en vanskelig tid til å være fremoverlente, og bestemte oss for å holde på planene for utviklingen av bedriften.  Vi hadde heldigvis mange gode krefter og ressurser i systemet, og kunne tenke langsiktig og strategisk.


Medspillere

- På dette tidspunktet eide Studio Alf også en fjerdedel av selskapet Icon Hairspa, som stod i sine egne utfordringer. Etter at vi i styret fikk snudd økonomien i Icon, besluttet jeg å selge vår eierdel der. Jeg ville fokusere 100 % på Studio Alf og være mer leverandøruavhengig.

 - Vi tok parallelt en total gjennomgang av produktseriene og leverandørene våre, så alt skulle matche med vår profil og bedriftens utvikling og visjon. Det ble noen endringer blant våre prioriterte leverandører. Vi vil ha en medspiller, en leverandør som spiller oss gode, også på utvikling av fagkompetanse.  Etter en skikkelig prosess, som et jobbintervju, er nå Verdant vår hovedleverandør og kompetansehusene Tendenz, ByWe og Kérastase er med på laget.


Det handler om menneskene

 - Men først og fremst handler det om å bygge et godt Studio Alf team.  Vi har veldig god kontakt med alle salongene. En stor del av tiden går på å besøke disse og være synlig og ta seg tid til de som jobber hos oss. Vi investerer helt bevisst i fagkompetanse i egen bedrift. Vi har blant annet valgt å sende alle lederne på NFVB Lederprogram, og har fått en helt ny energi i hele bedriften. Dette anbefales til andre som vil øke kompetansen på sine ledere. 


Aktiv og vital 

Erik og teamet hans har jobbet strukturert, og det har gitt resultater. 

 - Vi er nå syv avdelinger, og alle salongene gikk i pluss i 2022, noe jeg er stolt av. I vanskelige tider må man ta vanskelige, men nødvendige grep. Alle våre salonger fremstår nå godt oppdaterte, og jeg tror at folk der ute kan se at vi er i stor endring. 

 - Det å kunne skape muligheter er viktig for oss. I 2022 dro vi en fin gjeng til London, og det igjen resulterte i enorm skaperlyst. Dette ledet til at vi i år dro med et kreativt team til Metz i Frankrike. Her hadde jeg kommet i kontakt med en salong som var interessert i å gjøre et samarbeidsprosjekt, og sammen lagde vi noen fantastiske bilde- og video­produksjoner. Jeg er veldig stolt av resultatet, og av alle de dyktige involverte i nettverket vårt, både leverandører og ansatte, smiler Erik.

Årets sommerfest viste høy energi med masse ungdommelig vitalitet. 

Takknemlig

Det er aldri en soloprestasjon å drive frem en stor frisørbedrift, og Erik berømmer også sine gode kolleger i Studio Alf.

 - Jeg er ekstremt takknemlig for å ha så fine og kompetente mennesker i Studio Alf-familien. Spesielt vil jeg nevne Kate Stovner, som er min nærmeste makker, men også Helène, Carl Iver og resten av ledergruppen har vært fantastiske medspillere i å bygge det Studio Alf vi ser i dag. Jobben vår er å gjøre hele laget gode, og jeg synes vi har lykkes, konkluderer Erik.


Familiebedrift

Hovedselskapet i Studio Alf eies i dag av Vigdis Fjeld og barna Lene Hartvigsen og Erik Hartvigsen.

Studio Alf fikk ny logo i 2018, noen som brukes aktivt i all kommunikasjon.  - For meg finnes det bare én logo. Det er også noe jeg kommuniserer internt for å vise at det ikke er tvil hva som er mitt fokus, sier Erik Hartvigsen. 

Tilbake
ANNET INNHOLD