Revurder behandlingsmenyen og vær digital i din kundekontakt. Det er viktigere enn noen gang å være på offensiven.
Revurder behandlingsmenyen og vær digital i din kundekontakt. Det er viktigere enn noen gang å være på offensiven.

Tips til hudpleiebransjens «nye normal»

Koronapandemien traff hudpleiebransjen hardt. Bedrifter og terapeuter er nødt til å tilpasse seg en helt ny tilværelse. Alle deler av driften må opp til ny vurdering. Her er noen tips til endring.

Revurder behandlingsmenyen 

Nå, mer enn noen gang, er det på tide å virkelig forstå virksomheten din, slik at den kan utvikle seg og vokse. 

Et godt sted å starte er å revurdere behandlingsmenyen. Hvilke behandlinger kan du stryke? Hvilke bør du satse på? Kanskje brukes det mye tid og ressurser på behandlinger som ikke genererer særlig inntekt? Skaff deg en oversikt over bedriftens inntjening og utgifter. Sørg for at hver behandling du tilbyr er like lønnsom for virksomheten din som den er resultatorientert for klienten din.

Sørg for at hver behandling du tilbyr er like lønnsom for virksomheten din som den er resultatorientert for klienten din.

Still krav til leverandørene

Er du fornøyd med leverandørene dine? Gir behandlingene og produktene de ønskede resultatene? Konkurransen er stor. Kundene er kravstore, og det er viktig å holde seg oppdatert på det beste vår bransje kan tilby. 

Kanskje er det på tide å revurdere hvilke merker og leverandører du skal ta inn? Vårt tips er å investere i leverandører som også vil investere i din bedrift. Leverandører som har dokumentert gode produkter og som tilbyr gode betalingsordninger.
Et ekstra poeng for deg som jobber med hudpleie, spa og negler er at leverandørene også tilbyr salgsfremmende markedskampanjer med ferdig markedsmateriell og opplæring. Det bidrar til at du er trygg på at dine kunder får det beste, og at din bedrift får tilgang til gode markedskampanjer som treffer markedet. 

Vær i forkant

I disse tider, hvor mange kunder kvier seg for å komme inn i behandlingsrommet, er det ditt ansvar som hudterapeut/klinikkeier å sørge for et tilbud med effektive behandlinger og skreddersydde hudprogram.  Invester i veldokumentert og innovativ maskinteknologi for å kunne gi kundene dine enda bedre resultater enn det de selv kan få ved hjelp av YouTube-videoer og maskiner til hjemmebruk.  Sørg for at din bedrift er i forkant, og bruk tid på å lete etter produkter og behandlinger som gir resultater. 

Tilby digitale konsultasjoner og bruk sosiale medier

At kundene holder seg hjemme betyr ikke nødvendigvis at du tjener mindre penger. Koronatiden har gitt oss færre kunder, men som terapeut eller bedriftseier har du mulighet til å starte på nytt. Hvis du er aktiv på sosiale medier, og satser på nettbutikk, kan du faktisk tjene mer enn du gjør i en åpen klinikk. Gjennom digitale konsultasjoner kan du gi kundene individuelle hudprogrammer og følge dem opp. Mange klinikker har erfart at det å være i kontakt med kundene digitalt kan øke salget av produkter. Bruk også Instagram og Facebook til markedskampanjer og konkurranser. 

Bruk nyhetsbrev

Send et nyhetsbrev og vis hvem du er. Kundene er der ute og de venter på profesjonell hjelp. Har du nettbutikk, er nyhetsbrev også et unikt middel for å generere produktsalg. 

Mange klinikker har erfart at det å være i kontakt med kundene digitalt kan øke salget av produkter. Bruk også Instagram og Facebook til markedskampanjer og konkurranser. 

Artikkelen står på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 3 2020.

Du kan lese NFVBs magasiner digitalt HER.

 

Tilbake
ANNET INNHOLD