Salongenes koronaerfaringer: Optimisme – tross alt!

Først sjokk, så praktisk krisehåndtering, deretter gjenåpning med en ny salonghverdag. Koronakrisen har helt klart markert et tidsskille for de fleste bedrifter. Vi spurte noen salonger om deres opplevelser og erfaringer.

1. Hvordan har din bedrift opplevd koronakrisen?

2. Hvilken nytte har du opplevd med medlemskapet i NFVB?

3. Hva tenker du om bransjens fremtid?

Av: - NFVB
Sist oppdatert: 2020-06-30T15:39:25.0000000Z

Gerd Steinheim, BeautyStudio & Amnt, Oslo

1.  Vi fikk fire timers varsel på nedstenging, og opplevde selvsagt at situasjonen der og da var veldig vanskelig.  Men, vi tror at situasjonen hadde blitt verre i henhold til smitte i befolkningen dersom ikke Regjeringen hadde gjort disse drastiske tiltakene. Vi har fått enormt mye støtte fra våre kunder i form av sms og telefoner. Det gjør oss veldig rørt og takknemlig. Vi hadde stengt i syv uker og har ikke nettsalg av produkter, så vår omsetning var kroner 0,- i disse ukene. I vår klinikk er vi alle selvstendig næringsdrivende og har hjulpet hverandre gjennom disse ukene. Vi har drevet i denne bransjen i 15 år, og det har nok bidratt til at vi har klart oss gjennom denne krisen.

Miriam Andresen (frisør i Amnt) og Gerd Steinheim (hudpleier i BeautyStudio)

2.  Medlemskapet i NFVB har vært strålende. De har hele tiden gitt meg løpende informasjon vedr. diverse tiltak, og dersom jeg har hatt noen spørsmål har de svart meg veldig fort tilbake. Kan ikke få rost NFVB og NHO nok gjennom denne perioden. Kjempefornøyd.

 

3.  Jeg tror bransjens fremtid i likhet med andre bransjer er avhengig av at økonomien i Norge stabiliserer seg. Permitteringer og arbeidsledigheten må ned. Dersom vi opplever stor arbeidsledighet vil kjøpekraften gå ned og flere bedrifter i alle bransjer vil slite. Det tar nok ett år til vi er tilbake der vi var. På grunn av lockdown har bransjen hatt stor pågang på timer. Hvordan de neste månedene blir fremover for alle bransjer, avhenger av økonomien generelt i Norge. Vi er optimistiske, glad for å være i gang, og tror at fremtiden lover godt for oss alle.



Ina Cathrin Haugen, Zaxiz Frisør AS, Hemsedal

1. Først og fremst stengte dører, permitterte ansatte, null omsetning og stor uvisshet.  Deretter ble det som å åpne en ny salong på en kort helg, med å få på plass restriksjoner, opplæring, rutiner, sjekklister og hms-arbeid i samarbeid med energiske frisører, og til slutt åpning med smekkfulle lister, lange ventelister og glade og fornøyde kunder. Jeg er veldig glad for at vi er veletablerte salonger med sunn økonomisk drift og lave faste kostnader. Med alle våre dyktige ansatte på laget skal vi klare oss godt igjennom dette.

Ina Cathrin Haugen, Zaxiz Frisør AS, Hemsedal

2. Å ha forbundet i ryggen har gjort denne situasjonen enklere og mye mer oversiktlig for oss bedriftseiere. Tryggheten i å kunne lene seg til forbundet med alt av informasjon, regelverk, detaljert restriksjonsguide, sjekklister og reklamemateriell som jevnlig har kommet. NFVB har gjort en fantastisk jobb for hele bransjen! 

 

 3. Jeg tror det blir en tid før og en tid etter koronastengingen, i forhold til kundemasse, omsetning, hygienetiltak og renholdsrutiner. Forhåpentligvis vil salonger som gjør alle tiltak og restriksjoner, og som velger å være profesjonelle i dette, klare seg igjennom tiden vi har fremfor oss.



Anne Marie Kvarmestøl, Hud og Fotterapeuten, Måløy

1. Vi har følt på usikkerheit for korleis drifta ville bli i framtida, og om vi kom til å komme oss gjennom den utan konkurs. 

Anne Marie Kvarmestøl og Silje Renate Roset i Hud og Fotterapeuten.

2. Med så utroleg god informasjon, nesten daglege oppdateringar, og å sjå at ein har ein så stor og dyktig organisasjon i ryggen, har i denne tida gitt oss tryggheit i denne uverkelege tida. 

 

3. Eg trur nok det vil bli ei endring, og at vi vil sjå at besøkstala vil bli redusert.  Velværebransjen kan nok få føle på det, dersom den økonomiske situasjonen i Norge endrar seg.



Tommy Oppistov Kronstad, Bergen Barberstue/HFM Hårstudio Bergen AS

1. Vi har lært mye under koronakrisen. Vi har fått satt oss inn i og utviklet oss på områder vi burde prioritert for lengst. En annen ting er at man får innsyn i hvor mye arbeidsplassen betyr for oss ansatte. Så stemningen er god som aldri før etter at vi åpnet igjen. 

Tommy Oppistov Kronstad, Bergen Barberstue/HFM Hårstudio Bergen AS

2. Jeg føler medlemskapet i NFVB har gitt en stor trygghet i denne perioden. Til tider forholdt jeg meg nesten kun til mailene jeg fikk fra NFVB og kuttet ut andre medier. Det var en berg-og-dalbane av følelser, spesielt de to første ukene. Godt å vite at folk står på og jobber for oss. Sammen er vi sterke!

 

3. Vi føler at bransjens fremtid vil påvirkes positivt av dette. Viktigheten av samhold og yrkesstolthet vil nok påvirke kvaliteten på salongene. Jeg tror også av egen erfaring at de «kunstneriske» av oss gründere kommer til å prioritere bedre drift fremover…



Aina Baade Hasund, Tijera AS, Ulsteinvik

1. Det kom som eit sjokk! I starten var det mykje bekymringar... Eg for bedrifta mi, og dei ansatte for sin arbeidsplass.  Vi har hatt stor nedgang i omsetning, og det var vanskeleg å sitte og sjå på korleis kontoen minka drastisk, utan at eg kunne gjere noko med det. Føler at tiltaka som kom ikkje var til stor nytte.  Størst var skuffelsen når det blei klart at vi måtte dekke all lønn fram til 20/3. Og kontantstøtta var heller ikkje mykje å skryte av. Men vi er heldige som bur i et land der næringslivet har fått det vi har fått.

Aina Baade Hasund, Tijera AS, Ulsteinvik

2. NFVB har vore suverene!!  Eg er heilt overbevist om at vi ikkje hadde hatt same utfallet, om det ikkje hadde vore for den fantastiske jobben dei har gjort!  Dei har verkeleg stått på for sine medlemmar, og frisørar generelt. Opplevde det som veldig trygt å få info fortløpande om situasjonen. Og dei bidrog til eit enda større samhold mellom oss frisørane.  Eg har alltid sagt at vi er alle kollegaer, og ikkje fiendar. Vi må spele kvarandre gode!

 

3. Eg har stor tru på frisørane si framtid. Føler bransjen har blitt meir anerkjent etter koronakrisa. Folk har merka kor viktige vi er! Og eg håper at dette kan medføre til at vi får fleire søkarar til faget vårt. Men det er viktig at vi no framstår som profesjonelle, og følger dei reglane vi har blitt pålagt.



Aud Stople Hauge, Frisørane, Team Aud AS, Ølen

1. Heldigvis for vår bedrift har det gått bra. Alle er på jobb igjen nå.

Aud Stople Hauge, Frisørane, Team Aud AS, Ølen

2. Veldig fornøgd med all informasjon me har fått gjennom NFVB. Føltes veldig trygt at me ser at dei jobbe bra for bransjen.

 

3. Håper det vil gå bra, men er litt usikker på om alle vil klare seg.  Det er jo greitt med alle betalingsfristar som har blitt utsett, men det skal uansett betalast. Blir då spennande å sjå korleis samfunnet elers står opp igjen, og om me då har kundar som vil merke konsekvensane av koronaen og har mindre pengar å bruke på oss frisørar.



Annemor Hatlenes, Hår Design Frisør AS, Kongsberg

1. Sjokket var stort da vi fikk beskjed om å stenge. Vi måtte ringe kunder og si beklager, men…  Så kom tankene hva skjer, hvordan går dette ?  Går vi konkurs, får noen lønn? Dagene før vi fikk klarhet om dagpenger, støtte til faste utgifter etc. var tøffe.   
Kjenner ikke Anne Mari så godt, men har vel aldri blitt så glad for å få mail av noen. Det å kunne ha NFVB i ryggen og få daglige mailer med enkle forklaringer med beskjed om hva vi måtte gjøre dag for dag, var kjempeviktig. Forsto at dere virkelig jobbet for oss. 

Annemor Hatlenes (i midten), Hår Design Frisør AS, Kongsberg

2. Mange av mailene kom rundt midnatt, så det var nok en tøff tid for dere også.  Har tenkt mye på de som ikke er medlem i NFVB, hva gjorde de? Hvor fikk de info?  Vår salong har vært medlem i alle år, fordi jeg ser nytten av å jobbe sammen mot felles mål, og har sett resultater av det flere ganger.  I denne krisa er jeg så glad for å være medlem, og få så god hjelp, ikke minst tips til skjema som skulle sendes inn til NAV mm.  Så jeg vil oppfordre alle som ikke er medlemmer om å bli medlem nå.  I år så har jeg virkelig fått igjen for kontingenten! Jeg har spart masse tid, og har fått sove om natta, fordi vi har fått god informasjon hele veien. Så: Tusen Takk! 


3. Ser positivt på fremtiden, selv om vi nå om dagen har tøffe tider med alle smitteverntiltak, mye ekstra jobb.  Håper at dette går over og at vi snart kan jobbe normalt.  Føler nok også at kundene har satt mer pris på oss, vært mer takknemlige. Ikke en eneste kunde har klaget på prisen.

Tror dette kan være med på å styrke oss, og heve statusen for bransjen. Ikke minst håper jeg at alle ikke-medlemmer (som er nisser på lasset), endelig forstår viktigheten med å stå sammen og melder seg inn i NFVB.



Tina Bøhn Rismoen, Hairport Frisør, Oslo og Viken

1. Det var med stort sjokk og fryktelig mange bekymringer vi stengte salongene 12. mars. Men oppi alt det vonde og skumle, ser vi at vi har kommet nærmere hverandre, selv om vi fysisk skal holde avstand.  Den familiære følelsen blant oss har styrket seg enda mer.

Tina Bøhn Rismoen, Hairport Frisør, Oslo og Viken


2. Vi er evig takknemlige for all den hjelpen og støtten vi har fått av NFVB. Det er virkelig en stor trygghet å være medlem. Sender dere en STOR takk for alt dere har gjort for bransjen vår!


3. Jeg tror vi alle har fått en nyforelsket følelse for yrket vårt etter vi så hvor vanvittig mye alle savnet oss.  Jeg tror også at frisøryrket har fått en ny og bedre (og velfortjent!) status i samfunnet, og at det kan bidra til økt rekruttering.  Jeg har klokkertro på bransjens fremtid!


Tone Rongved Westad, Insi Frisør AS, Loddefjord

1. Har vært en spesiell og tøff situasjon,  både økonomisk og psykisk. Men vi kommer oss igjennom dette, og samholdet i salongen er blitt enda sterkere enn før.  Jeg har FANTASTISKE kollegaer/ansatte, og derfor har vi lojale og trofaste kunder. 

Tone Rongved Westad, Insi Frisør AS, Loddefjord

2. Det å være medlem i NFVB har vært avgjørende. De har gjort en kjempejobb for å skaffe oss krisepakker, og de har holdt oss oppdatert underveis. Jeg har «koblet av» Facebook, rykter og medier, og kun forholdt meg til info fra NFVB.  Spesielt i gjenåpningen, med sjekklister, smittevernkurs og god veiledning, føltes det mer trygt. Takk til alle de som har jobbet døgnet rundt for oss!


3. Tenker vi er heldige, for «alle» har savnet oss. Og mange har sett hvor viktige vi er, ikke livsviktige, men for folks selvfølelse og velvære. Vi jobber enda med å klippe bort «koronasveiser» og ser positivt på framtiden. Bare vi holder oss friske (krysser fingrene)!


Toril Stenberg, Salong Perry, Oslo

1. Koronakrisen har gjort oss alle veldig usikre. Alle permittert, mistet all omsetning i hele perioden, 6 dager med arbeidsgiverperiode. Usikkert fremover nå, håper på gode støtteordninger på tapt omsetning. 

Toril Stenberg, Salong Perry, Oslo

 

2. NVFB har informert meg hele tiden. Jeg har virkelig følt det trygt at de har tatt opp relevante spørsmål. Imponert over deres arbeid!

 

3. Bransjens fremtid tror jeg kommer til å bli bra! Bortsett fra at jeg tror det blir flere konkurser fremover, samt opp­sigelser.


Anne Helene Amundsen/Freddy Delbekk, Annes Verden AS

1.  Vi er nyåpnet (5/2-20), og opplevd koronaen som helt forferdelig . Vi får ikke støtte, selv om vi har de samme utgiftene som de større salongene (og de som har vært åpent i et år).  Har brukt alle sparepenger for å holde hodet over vannet med utgifter uten inntekter. De lovet alle små & mellomstore bedrifter dekning av løpende faste utgifter, men det gjaldt ikke oss nystartede, som er mer sårbare enn de som er etablerte. Føles blodig urettferdig.

Anne Helene Amundsen/Freddy Delbekk, Annes Verden AS

2.  Vi meldte oss inn for så vidt kjapt, fordi hver enkelt står tryggere, og vi har noen som slåss for oss mot den store overmakten (som det faktisk føles som i disse dager).  Fått meget god hjelp i forbindelse med innarbeidet av rutiner nå i ettertid, med skjema, plansjer etc.  Kunne ikke vært foruten. (Hadde meldt oss inn selv om koronaen ikke hadde kommet.)

 

 3. Føler vel det at bransjen består denne krisen. Vi må følge et smittevernreglement og nye rutiner.  Nye måter å gjøre ting på bare, ikke noe problem hos oss.


Gunn Hege Skretting Sirevåg Frisørhjørnet, Brusand

1. Koronapandemien ble en merkelig opplevelse. 12. mars, da vi fikk 4 timer på å stenge – uvirkelig!  Men vi benyttet tiden med nedvask og organisering i salongen, mens vi venta på at vi kunne få åpne igjen. Vi er en liten bedrift som er veldig stabil, derfor var vi ikke så stressa økonomisk sett, men det var verre med hva vi skulle gjøre?  Holdt på å gå på veggene, ikke minst forferdelig å ikke kunne ordne kundene våre eller vite når vi kunne gjøre det. 

Gunn Hege Skretting Sirevåg Frisørhjørnet, Brusand

2. Nytten vi har hatt fra medlemskapet i NFVB har vært ubeskrivelig fantastisk. Skjemaer og info til enhver tid, lett å forholde seg til.  Forenklet alt administrativt arbeid i forhold til oppstarten, godt tilrettelagt. Tilgjengelig om jeg lurte på noe.  Salongens kunder og min ansatt føler seg trygg i salongen etter oppstarten. Vi føler en form for status fra kundene når vi er medlemmer i NFVB (ikke minst siden vi er en liten salong på bondelandet), som følger etter punkt og prikke både de pålagte og sterkt anbefalte veiledningene. Vi har mye profilering i salongen av Trygg Salong og diverse beskrivelser. 

 

3. Jeg tenker at denne opplevelsen vil gi en tankevekker i bransjen vår, både økonomisk og faglig. Tenker og at vi må bruke denne tiden på å fokusere på de seriøse bedriftene og på en måte rydde opp i bransjen, ikke minst bevisstgjør kundene (allmenheten) på vår bransje og hva som er virkeligheten. Et fantastisk yrke med stolthet, mestring, sosialt, skapende og en livsstil. Love it! 



Line Ileby Sørensen, OK Frisør og DH-fag i Østfold, Grålum

1. Vi er et opplæringskontor og fikk i oppdrag fra Fylkeskommunen om å opprettholde aktivitet og opplæring av de permitterte lærlingene. Derfor har vi sendt ut 12 forskjellige oppgaver, via mail, i perioden før gjenåpningen. Vi har fått 80 % innlevering, noe som er bra. Det har resultert i en god og hektisk tid for oss.

Line Ileby Sørensen, OK Frisør og DH-fag i Østfold, Grålum

2. Vi opplever medlemskapet som svært nyttig, alltid. Men i denne usikre perioden har informasjonen fra NFVB vært trygghetsskapende.

 

 3. Jeg er optimist og tror vi kommer oss over dette, men at det kanskje kan ta noe tid.



Krevende periode

 - Vi ble stengt ned og dette måtte gjennomføres riktig. Det å ha NFVB i ryggen har vært en uvurderlig støtte, sier eier og daglig leder i Oslo Hudpleieklinikk Anne Berit Eide.

 Anne Berit Eide, Oslo Hudpleieklinikk

Oppdatert og veiledet

 - Koronakrisen har vært en stor utfordring for våre tre klinikker og 30 medarbeidere. Uten NFVB i ryggen ville det blitt vanskelig å håndtere situasjonen riktig. De har kontinuerlig gitt oss oppdateringer på de politiske beslutningene som ble tatt, samt guidet og veiledet oss i hvordan vi skulle forholde oss til NAV i forhold til permitteringer. Dette gjelder også i forhold til gjenåpningen. Hele denne perioden har vært svært krevende, men jeg føler meg trygg på at vi har håndtert situasjonen på en riktig måte.

Må tenke langsiktig

 - Jeg tror også at det kan ta lang tid før dette er over. Korona har endret alle bransjer, også vår. Vi må tenke langsiktig, og det er viktig at bedriften kommer ajour igjen. Vi må sørge for at vi har en så sunn økonomi at vi faktisk kan tåle dette en gang til, sier Anne Berit Eide.  

 - Jeg er derfor veldig glad for at Oslo Hudpleieklinikk har en organisasjon i ryggen som guider oss slik at vi gjør ting riktig i forhold til loven.


Tekst hentet fra NFVBs magasiner FRISØR og SALONG Hud & velvære.
Magasinene kan leses digitalt HER.  

Tilbake
ANNET INNHOLD