- Selv om det har vært en fantastisk reise å være med å utvikle merkevaren Toni & Guy gjennom 20 år, følte jeg at tidspunktet var riktig for å satse på et nytt konsept da leiekontrakten på Akademiet i Hegdehaugsveien gikk ut, forklarer David Wyke på spørsmålet om hvorfor han velger en ny start etter 20 suksessfulle år i Toni & Guy familien.
Resultatet ble Escape Hairdressing & Barber Shop i Storebrands ikoniske, buede kontorbygg i Vikaterrassen i Oslo sentrum.
- Det har vært krevende, men inspirerende å utvikle et så stort konsept med så mange dyktige medarbeidere med på laget fra start. For meg personlig har det vært en skikkelig vitamininnsprøytning, fastslår David.
Escape byr på god plass og en intim atmosfære. David satser spesialisert med dedikerte fagpersoner innen farge, klipp og styling, samt herreklipp og barbering. Han har bevisst valgt å skille ut barbershopdelen i et eget lokale med direkte inngang fra gaten. - Vi satser stort med vektlegging på opplevelser og en avslappet atmosfære.
Escape skal være en liten avstikker i hverdagen, en time-out. Vi skal gi kundene en opplevelse av hverdagsluksus. Det fordrer at vi tenker ut av boksen. Har noen medarbeidere en god idé, så prøver vi ut dette. Escapes suksess står og faller med medarbeiderne, og jeg strekker meg langt for å la alle utvikle seg faglig og kreativt i tråd med sine inter-esser. Alle skal føle seg ivaretatt, både kunder og medarbeidere, mener David.
David har stått på scenen rundt om i verden og laget prisbelønnede billedkolleksjoner. Han er for eksempel foreløpig den eneste som kan skilte med å ha blitt kåret til Årets Frisør tre ganger på rad. Men i Escape ville han gjøre noe nytt. Han bruker egne kunder og plukket forbipasserende på gaten som modeller for å teste ut ideer til nye kolleksjoner. - Vi har ambisjoner om å fortsette å produsere egne billedkolleksjoner og merkevarebyggende videoer.
De proffe modellene som brukes i Norge er ofte brukt så mye at de blir overeksponert. Så jeg synes det er gøy å bygge opp en pool med ukjente, nye ansikter når vi skal teste ut nye ting, og holde det kreative trykket oppe. Det gir mer spennende resultater. Rent praktisk har vi en fast fotovegg i salongen, der vi fortløpende kan ta bilder av interessante ansikter og bygge opp et register med egne modeller. Modellene vi har brukt i dag til FRISØR-artikkelen, Camilla og Madeleine, er kunder hos oss, forteller David.
Han legger til at proffe modeller fortsatt vil bli brukt til produksjon av alle hovedkolleksjoner og at fotoopptakene vil bli gjennomført i London.
- Jeg liker å gjøre fotoshoots i London, og det vil vi fortsette med. Vi skal lage en hovedkolleksjon i året i London og flere minikolleksjoner i Norge. Men jeg synes også det har vært spennende å bevege meg inn på produksjon av levende bilder. Jeg er litt stolt av at vi lager videoer med produsenten bak Kendrick Lamars videoer. Jeg tror ikke noen frisører har gjort slike produksjoner tidligere.
Tradisjonen tro, lanserer Aveda nok en gang Earth Month. For 2024 er temaet: The Power of Every Drop. Kampanjen inkluderer et samarbeid med Charity: Water, en ideell organisasjon som jobber for å gi rent drikkevann til mennesker i utviklingsland.
Sjekk #AvedaWalksForWater.
Det kan også nevnes at Aveda 22. april oppfordrer folk til å droppe hårvasken for å spare vann. Fra 15. april vil kampanjen vise arbeid til influensere som styler håret bærekraftig uten vask.
Sjekk #NoWashDay.